📅 środa 11 września, 3:00
Linie miejskie 101 102 103 105 106 107 109 110 111 112 113 116 120 121 122 123 124 125 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 149 151 152 153 155 156 158 159 160 161 162 163 164 168 169 171 172 173 174 175 176 178 179 180 181 182 184 189 191 192 193 194 196 198 199
Linie aglomeracyjne 200 202 203 204 207 209 210 211 212 213 214 215 217 218 219 220 221 222 223 224 225 227 228 229 230 232 233 234 235 238 239 240 242 243 244 245 247 248 249 250 253 254 255 257 258 259 260 262 263 264 265 267 268 269 270 271 272 273 274 275 277 278 280 283 284 285 287 290 293 295 297
Linie aglomeracyjne przyspieszone 300 301 304 307 310 337
Linie miejskie wspomagające 405 413 420 422 424 425 433 434 442 469 475 476 482 494 496
Linie miejskie przyspieszone 501 502 503 511 513 537 572 578
Będąc w Krakowie możemy spotkać się z różnymi skrótami lub nazewnictwem, które odnosi się do komunikacji miejskiej. Najpopularniejsze określenie jakie usłyszymy to z pewnością MPK Kraków.
MPK, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne to potoczne nazewnictwo komunikacji miejskiej, które możemy usłyszeć od mieszkańców miasta. Tak naprawdę obecnie MPK Kraków jest jednym z dwóch operatorów, którzy świadczą usługi transportowe w Krakowie i w aglomeracji na rzecz komunikacji miejskiej. Drugim z operatorów to MOBILIS. Dla pasażerów tak naprawdę nie ma to żadnego znaczenia i też nie jest tak łatwo rozróżnić pojazdy MPK od pojazdów MOBILIS ze względu na to, że w Krakowie zarówno autobusy jak i tramwaje malowane są na niebieski kolor bez względu na operatora. Można się oczywiście spotkać z wyjątkami, chociażby tzw. Tramwajem papieskim, którym jechał Papież Franciszek podczas Światowych Dni Młodzieży w 2016 roku.
KMK to nic innego jak Komunikacja Miejska Kraków. Wspomnieć należy jeszcze o jednym skrócie - KKM, który też jest powiązany z tym tematem i oznacza Krakowską Kartę Miejską po wyrobieniu której można mieć np. bilet miesięczny.
MZK, skrót ten oznacza Miejski Zakład Komunikacji i chociaż oficjalnie MZK Kraków nie ma to osoby przyjeżdzające do Krakowa z innych miast np. Opola lub Torunia z przyzwyczajenia mogą takich skrótów używać w odniesieniu do transportu miejskiego. Jak widać co kraj to obyczaj 😊
Jeśli chodzi o same rozkłady jazdy MPK to w Krakowie na przystankach najczęściej można spotkać się z podziałem rozkładu obowiązującego w dni robocze (poniedziałek - piątek), soboty oraz w święta (niedziele). Dodatkowo ze względu na dużą dynamikę rozwoju miasta, bardzo często można napotkać się na remonty przez co warto cyklicznie sprawdzać rozkłady jazdy, aby później nie rozczarować się na przystanku 😊
Obecnie mamy 8 różnych typów linii autobusowych oraz 3 typy linii tramwajowych, z których na co dzień można skorzystać (na metro pozostanie nam jeszcze sporo poczekać). To z jakim typem linii mamy do czynienia wskazuje numer linii. Okazjonalnie uruchamiane są jeszcze linie specjalne.
Dla tramwajów zarezerwowano liczby z zakresu od 0 do 99. Linie z numerami do 59 to tzw. linie dzienne, linie z numerami od 60 do 69 to linie nocne a numery od 70 do 79 wskazują na linie dzienne zastępcze. Tramwaj z numerem 0 kursuje po specjalnej Krakowskiej Linii Muzealnej, która uruchamiana jest w wakacje.
Jeśli chodzi natomiast o autobusy to tutaj linie zostały oznaczone liczbami 3 cyfrowymi:
Jak widać rodzajów jest dosyć sporo i nie są to losowo przypisane numery. Linie aglomeracyjne to takie, które kursują do sąsiadujących z Krakowem miejscowości np. Wieliczka, Niepołomice czy też Skawina. Na naszej stronie znajduje się wyszukiwarka linii oraz bezpośrednie linki prowadzące do rozkładów jazdy MPK zarówno autobusów jak i tramwajów z podziałem na rodzaje.
Ceny najpopularniejszych biletów MPK Kraków wyglądają następująco:
Od lutego 2021 r. ceny biletów są ponownie uzależnione od strefy do której chcemy podróżować. Wyróźniamy 3 strefy - Strefa I, Strefa II i Strefa III. Dwie ostatnie to tzw. strefy aglomeracyjne. Dla biletów jednorazowych do 90 minut nie ma to jednak znaczenia ale już w przypadku zakupu biletu 24 godzinnego dla Strefy II i III cena wzrasta odpowiednio o 5 zł (bilet normalny) i 2,5 zł (bilet ulgowy). Na szczęscie biletem 90 minutowym jesteśmy w stanie bezproblemu dojechać do Wieliczki, Lotniska Balice i innych ościennych miejscowości.
Bilety okresowe, czyli tzw. bilety miesięczne najprościej przedłużyć w automacie. Cena za bilet normalny na wszystkie linie w Strefie I wynosi 148 zł a na jedną 80 zł. Bilety ulgowe są o połowę tańsze. Jeśli jednak jesteśmy posiadaczem Karty mieszkańca to możemy liczyć na kolejne zniżki. W tym wypadku ceny biletów normalnych wynoszą odpowiednio 80 zł i 54 zł, bilety ulgowe są również o połowę tańsze.
Bilety na komunikację miejską w Krakowie najłatwiej kupić w automatach znajdujących się w autobusach i tramwajach oraz w automatach stojących na przystankach. Istnieje również możliwość zakupu w punktach stacjonarnych jednak obecnie ilość automatów jest tak duża, że wielu pasażerów wybiera właśnie tą formę zakupu.
Tabor autobusowy komunikacji miejskiej w Krakowie należy obecnie do jednego z najnowocześniejszych w naszym kraju. Na ulicach miasta można spotkać nowoczesne autobusy marki Solaris lub Mercedes z silnikiem spełniającym normy Euro 6. Trochę gorzej jest z tramwajami.
Obecnie najnowocześniejsze są tzw. Krakowiaki wyprodukowane przez firmę PESA. Ich cechą charakterystyczną jest bardzo duża długość dzięki czemu w tych tramwajach jest sporo miejsca dla pasażerów.
Trochę starsze od Krakowiaków są tzw. Bombardiery NGT8. Poza NGT8 na torach można jeszcze spotkać wagony NGT6 tego samego producenta, które jednak znacznie ustępują młodszemu bratu m.in. przez brak klimatyzacji.
Najstarsze tramwaje, które regularnie kursuje w Krakowie to potocznie nazywane Akwaria, czyli tramwaje, które są w eksploatacji od 1975 roku, z pewnością zasługują na uznanie biorąc pod uwagę ich wiek oraz Wiedeńczyki, które jak nazwa wskazuje wywodzą się z Wiednia.
Lada chwila do eksploatacji zostaną włączone najnowsze tramwaje firmy Stadler o miłej nazwie Lajkonik, które będą w stanie jeździć nawet bez zasilania w trakcji, oczywiście na ograniczonym dystansie. Jednak z pewnością czasem okaże się to bardzo pomocne w Krakowie. Docelowo do końca 2020 r. w Krakowie będzie kursowało aż 50 nowych tramwajów (Lajkoników).
Obecnie w Krakowie czynne jest 5 zajezdni, w których stacjonują pojazdy komunikacji miejskiej. 2 tramwajowe (Zajezdnia Nowa Huta oraz Zajezdnia Podgórze) oraz 3 autobusowe (Zajezdnia Bieńczyce, Zajezdnia Płaszów oraz Zajezdnia Wola Duchacka).
W Krakowie z bezpłatnych przejazdów w pewnych sytuacjach mogą skorzystać wszyscy pasażerowie komunikacji:
Głosy w sprawie wprowadzenia darmowej komunikacji miejskiej ze względu na smog w oparciu o prognozy pojawiały się coraz częściej. Wcześniejszy system opierał się na danych z dnia poprzednia, przez co w dniu, w którym to stężenie pyłów było bardzo wysokie nie obowiązywały darmowe przejazdy.